subtitle

whitespacer

 

Tricket med klicket

20131026 /
För ett företag som framgångsrikt vill arbeta med hållbarhet är en bra intressentdialog avgörande. Det låter väl fint?
   Intresssssseeeentdialoooooooooog.
Det handlar dels om att ta reda på vad företagets intressenter, såsom kunder, medarbetare, investerare och media tycker och tänker i sakfrågor som rör företaget, exempelvis mitt favoritämne alla kategorier: hållbarhet dårå. Det handlar dels om att på olika sätt berätta för sina intressenter hur företaget resonerar och agerar i samma frågor.           Man gör det för sin egen skull, för en bra intressentdialog navigerar företaget rätt, men sen vet man ju själv hur fantastiskt härligt och alldeles underbart det är att få vara en viktig röst på en arbetsplats, säga sin mening som kund eller vara så betydelsefull så att företaget bemödar sig att delge information som rör företaget. Win och win med andra ord.
    De sista veckorna kunnat (och kan fortfarande) gå in och hjälpa God El att välja vart den miljon de skänker till välgörenhet ska gå (#vemfårmiljonen). Ett litet klick vid datorn och man engagerar sig för en god sak. Den typen av engagemang är en del av en framgångsrik intressentdialog, och just det fenomenet (klickandet) kallas slacktivism och är en vanlig typ av engagemang nu för tiden. 
   God Els kampanj har visat sig vara fantastisk marknadsföring, för en fantastisk sak, och i och med att kampanjen syftar till att faktiskt skänka bort pengar som kommer att göra skillnad i samhället, så kan man i ett sådant fall se win, win OCH win OCH win. Pejla in din kund, vinn lojalitet från din kund OCH marknadsför dig med liten budget OCH gör skillnad i samhället.
   Nu i veckan fick jag se att H&M gör samma sak. Man får som kund gå in och rösta på vilka tre hållbarhetsområden som företaget ska donera till framöver. Underbart.
   Jag fick dock bittert erfara att det inte alls fungerade på barn tyvärr. När mina barn fick välja vilket rum vi skulle städa först (ja ba Jag föreslår rum och ni säger klick efter det ni vill börja med) så sa de bara 1.JAG TÄNKER INTE STÄDA. JAG ÄR UPPTAGEN!!!!!!! 2. JAG VILL INTE HELLER STÄDA, DET ÄR TRÅKIGT och 3. INTE HELLEJ JA och jag insåg för sent att jag missade två väsentliga aspekter av framgången med konceptet: 1. det faktum att mottagaren "snubblar över" valet och gör det av ren lusta samt 2. det faktum att den engagerade "klickaren" inte är med och utför handligen. Silly me! Nu har jag istället satt upp en matris på tavlan i köket som de får fylla i med den exklusiva "mamma och pappa-pennan" när de känner för det, ett kryss för det rum man väljer att JAG ska städa (bytte lite fokus där) under förutsättning att de för en gångs skull lämnar mig ifred när jag gör det. Men inget kryss än och jag vet redan nu att ingen någonsin kommer att sätta nåt.
   Barn är visst inte så bra på slacktivism, de är bara bra på slacking.
   Själv klickade jag för Naturskyddsföreningen i God El kampanjen.
Fridens så länge. Vi hörs snart igen. 
  

1 kommentar

  1. Hahaha jag ska också börja rabbla förslag och idéer och säga åt folk att säga klick. Eller börja säga klick när jag hör något jag gillar. Nu när jag tänker efter verkar det hemskt jobbigt att säga "like" eftersom det framkallar en kontext av antingen socialmedia eller ett annat språk, medans klick är ju universellt!
    Klick! / Marcus

    SvaraRadera